Ρωμαϊκό Δράμα

Κωδικός μαθήματος
34ΕΕ701
Μονάδες ECTS
5
Εξάμηνο
Εξάμηνο Ε ή Ζ
Κατηγορία μαθήματος
Κατεύθυνση
Θεατρολογία
Διδάσκων καθηγητής
Περιγραφή μαθήματος
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Στόχοι: Σκοπός των παραδόσεων είναι η γνωριμία με το θεατρικό φαινόμενο στη Ρώμη (γένεση, ελληνικές επιρροές, εγχώριο δράμα) και η εμβάθυνση στη ρωμαϊκή κωμωδία της αρχαϊκής περιόδου (δραματουργία Πλαύτου και Τερέντιου) και στην τραγωδία της αργυράς περιόδου (δραματουργία Σενέκα του νεότερου). Παράλληλος στόχος είναι η εμβάθυνση στην πλαυτιανή-«βαρβαρική»- κωμωδία, μέσω του Miles Gloriosus, στην τερεντιανή –ανθρωπιστική- κωμωδία, μέσω του Εunuchus, και στην σενέκεια τραγωδία, μέσω της Μedea, σε σχέση με τα ελληνικά πρότυπά τους (Νέα Κωμωδία και Mήδεια του Ευριπίδη αντιστοίχως), με την ανάδειξη των τεχνικών γνωρισμάτων και έμφαση στη σκηνική παρουσίαση των έργων.

Μαθησιακά Αποτελέσματα:
Με την ολοκλήρωση των μαθημάτων οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση να:
1)    χρησιμοποιούν τη κωμική λογοτεχνική και θεατρική ορολογία (ελληνική και λατινική)
2)    αναλύουν και να σχολιάζουν τα δραματουργικά γνωρίσματα του Πλαύτου, του Τερεντίου και του Σενέκα του νεότερου.
3)    συζητούν για το περιεχόμενο, τα τυπικά μοτίβα και τις ιδιαιτερότητες της Ρωμαϊκής Κωμωδίας
4)    σχολιάζουν θέματα, όπως η σοβαρή κωμωδία, οι κωμικοί τύποι, τα κωμικά μοτίβα (π.χ. σχέση πατέρα-γιου, αντίθεση πόλης-χωριού), τις παράλληλες και τις αντίστροφες σκηνές, τη διδυμοποίηση, το μεταθέατρο κ.α.
5)    αξιοποιήσουν τη βιβλιογραφία σχετικά με τη νέα, τη ρωμαϊκή κωμωδία και τη τραγωδία του Σενέκα
6)    κατανοήσουν τις απαιτήσεις της μετάφρασης του λατινικού κωμικού και τραγικού λόγου στη Νέα Ελληνική
7)    αποκρυπτογραφήσουν τους κανόνες της τεχνικής κάθε δραματουργού και τους μηχανισμούς πρόκλησης του κωμικού και του τραγικού αποτελέσματος
8)    συζητήσουν το θέμα της σκηνικής παρουσίασης των έργων του Σενέκα.
 

ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ

        Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη συμβολή και των νέων τεχνολογιών.

  • Γόνιμος και δημιουργικός διάλογος, αλληλεπίδραση διδάσκοντος-διδασκομένων.
  • Άσκηση κριτικής σκέψης και προβληματισμού.
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

·               Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Σύντομη Περιγραφή Μαθήματος: Αντικείμενο του μαθήματος είναι η εξέταση του κωμικού θεάτρου στη Ρώμη, η αναγνώριση των γνωρισμάτων του και των εκπροσώπων του μέσω της δραματουργίας του Πλαύτου, του Τερέντιου και του Σενέκα του νεότερου. Η προσέγγιση θα βασιστεί σε αντιπροσωπευτικά έργα των τριών δραματουργών: Miles Gloriosus, Eunuchus και Medea αντιστοίχως . Θεματικό επίκεντρο:«Παιχνίδια δύναμης και τύχης»: η κωμική, κωμικοτραγική και τραγική άποψη Ρωμαίων δραματουργών επί του θέματος.

Το μάθημα αναπτύσσεται σε 15 παραδόσεις (που αντιστοιχούν σε 15 εβδομάδες διδασκαλίας).
1.    Εισαγωγή    στο    Ρωμαϊκό Θέατρο-Α΄
2.    Εισαγωγή στη ρωμαϊκή
Κωμωδία –Β΄ και στον Πλαύτο (εποχή, τεχνική, γνωρίσματα, έργο)
3. Πλαύτου Αλαζόνας Στρατιώτης
(Plauti Μiles Gloriosus) Α΄ - ερμηνευτική προσέγγιση
4. Πλαύτου Αλαζόνας Στρατιώτης
(Plauti Μiles Gloriosus) Β΄ - ερμηνευτική προσέγγιση
5. . Πλαύτου Αλαζόνας Στρατιώτης
(Plauti Μiles Gloriosus) Γ΄ - ερμηνευτική προσέγγιση
6. Πλαύτου Αλαζόνας Στρατιώτης
(Plauti Μiles Gloriosus) Δ΄ - ερμηνευτική προσέγγιση
7. Εισαγωγή στον Τερέντιο (εποχή, τεχνική, δραματουργικά γνωρίσματα, έργο)
8. Τερεντίου Ευνούχος (Terentii
Eunuchus ) Α΄-ερμηνευτική προσέγγιση
9. Τερεντίου Ευνούχος (Terentii
Eunuchus ) Β΄-ερμηνευτική προσέγγιση
10. Τερεντίου Ευνούχος (Terentii
Eunuchus ) Γ΄-ερμηνευτική προσέγγιση
11. Τερεντίου Ευνούχος (Terentii
Eunuchus ) Δ΄-ερμηνευτική προσέγγιση
12. Εισαγωγή στη Ρωμαϊκή Τραγωδία και στον Σενέκα (εποχή, τεχνική,
δραματουργικά γνωρίσματα, έργο)
13. Σενέκα Mήδεια (Seneca Μedea) Α΄
- ερμηνευτική προσέγγιση
14. Σενέκα Mήδεια (Seneca Μedea) Β΄ - ερμηνευτική προσέγγιση
15. Σενέκα Mήδεια (Seneca Μedea) Γ΄
- ερμηνευτική προσέγγιση
 

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Δραστηριότητα
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου

Διαλέξεις

45

Προσκεκλημένος ομιλητής/διάλεξη

5

Αυτοτελής μελέτη - εργασία

75

Σύνολο Μαθήματος 

125

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Μέθοδος αξιολόγησης:
·    Απαλλακτική εργασία (ατομική ή ομαδική)

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

●    Dupont, F. (2007) Η αυτοκρατορία του Ηθοποιού. Το θέατρο στην αρχαία Ρώμη. MIET, Aθήνα
●    Hunter R. L. (1994) Η Νέα Κωμωδία στην αρχαία Ελλάδα και τη Ρώμη, Καρδαμίτσας, Αθήνα
●    Maurach G. (2009 ) Επίτομη ιστορία της κωμωδίας στην αρχαιότητα, Μεταίχμιο, Αθήνα
●    Pavis, P. (2006). Λεξικό του θεάτρου, Gutenberg, Αθήνα
●    Μαντζίλας Δ. (2019), Λεύκιος Ανναίος Σενέκας Μήδεια, εισαγωγή-μετάφραση-γενικά σχόλια,
Γρηγόρης: Αθήνα.
●    Παπαϊωάννου Σ. (2010), Πλαύτος: Ο καυχησιάρης στρατιώτης, Σμίλη: Αθήνα
●    Παναγιωτάκης Κ. (2001), Τερεντίου Ο Ευνούχος, Στιγμή, Αθήνα.

(Αναλυτική βιβλιογραφία ανά θεματική ενότητα και σε εξειδικευμένα θέματα υπάρχει στις σημειώσεις της διδάσκουσας που αναρτήθηκαν στο eClass του μαθήματος)
 

URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS

https://eclass.uop.gr/courses/2282/

Μαθήματα Εξαμήνου